Blogi: Nina Kåla

Tänään kerroin työkavereilleni erään vahinkovakuutusasiakkaani kohtalosta. Tämä on ikävä tarina, mutta myös hyvä muistutus siitä, ettei pidä tuudittautua siihen, että kaikki on hyvin.

Tapasimme joulukuussa ja yrittäjä kiinnostui vakuutusmeklaripalveluistamme. Hän tekee pitkiä päiviä ja hallinnollisia töitä on riittämiin, joten hän päätti ulkoistaa vaikeaselkoiset vakuutusasiat. Tilasin asiakkaan asiakirjat vakuutusyhtiöstä. Ne läpi käytyäni soitin asiakkaalle ja kerroin, että hänellä on paljon puutteellisia ja jopa vääränlaisia vakuutusratkaisuja. Sovimme, että tapaamme alkuvuodesta, kun hän palaa lomamatkalta. Teen tapaamiseen mennessä suosituksen eri vaihtoehdoista ja asiakkaan halutessa, voin myös kilpailuttaa vakuutukset.

Tämän jälkeen en tavoittanut asiakasta puhelimitse enkä sähköpostitse. Vasta parin kuukauden kuluttua onnistuin saada hänet langan päähän. Ilmeni, että asiakkaalle oli tullut lomamatkalla aivoverenvuoto ja hän päätyi pitkäksi aikaa ulkomailla sairaalaan. Hän on jo onneksi toipumassa, mutta toistaiseksi hänen toinen kätensä on toimintakyvytön.

Tänä aikana tässä pienessä yrityksessä oli menetetty useampi toimeksianto ja työmahdollisuus. Yritys oli pyörinyt, kiitos työntekijöiden. Tämän kaltaisessa yrityksessä moni asia on yrittäjän näpeissä, joten parin kuukauden poissaolo teki suuren loven yrityksen kassaan. Matkavakuutus, joka korvaa sairaanhoidon kustannukset oli olemassa, mutta muilta osin vakuutusturva oli retuperällä; asiakkaalla ei ollut vakuutusta, josta tulisi sairauspäivärahaa ja yrittäjäeläkekin on pieni, joten Kelan sairauspäiväraha olisi hyvin pieni. Mahdollista osatyökyvyttömyyttä varten puuttui turva ja mikäli asiakkaalle myönnettäisiin osatyökyvyttömyyseläke, niin sekin tulisi olemaan olematon. Asiakas harmitteli kovasti, ettei ollut aikaisemmin tarttunut vakuutusasioihin ja eräiltä osin se onkin jo liian myöhäistä.

Vakuutusasiat, samoin kuin sopimusasiat, on syytä käydä aika-ajoin perusteellisesti läpi. Yrittäjän tärkeysjärjestyksessä vakuutusasioiden edelle menevät usein yrityksen muut asiat, joten suosittelen käyttämään vakuutusasiantuntijaa vakuutusturvan kartoittamisessa sekä vakuutusasioiden päivittäisessä hoitamisessa.

Me hoidamme asiat puolestanne, ja teiltä säästyy aikaa ja usein myös rahaa!

Nina Kåla, Myyntijohtaja, Vahinkovakuutuspalvelut / VTS

VARAA TAPAAMINEN TÄSTÄ